Weg met myopie in organisaties!

Myopie in organisaties - Stanwick management consultants

Uit onderzoek blijkt dat de laatste halve eeuw de bijziendheid bij personen drastisch is gestegen. Overmatig gebruik van de ogen op korte afstand leidt vaak tot deze bijziendheid. Daarnaast vertelt de wetenschap ons dat myopie erfelijk bepaald is. Er zijn immers 26 genen die ervoor zorgen dat we 10 keer hoger risico hebben op bijziendheid.

Bijziendheid of myopie zie ik niet alleen bij personen, maar ook uit eigen ervaring bij organisaties. Dit illustreer ik graag met 3 recente quotes:

  • “We zien het bos niet meer door de bomen”
  • “Onze end-2-end processen zijn een black box”
  • “We hebben geen zicht op de status van onze lopende projecten”

Dezelfde patronen die de wetenschap reeds detecteerde bij de mens, zie ik ook terugkomen bij organisaties. Met name enerzijds een stijging in myopie doorheen de tijd en anderzijds de genetische factor.

Stijging in bijziendheid treft meer en meer organisaties

De huidige marktcontext is niet meer te vergelijken met enkele jaren terug. We opereren als organisaties in een omgeving die wordt gekenmerkt door VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity). Deze dynamica zorgt ervoor dat het voor bedrijven moeilijker wordt om dit alles te omarmen. Een pijnlijk feit: we evolueren als organisaties naar bijziendheid. Eenvoudig voorbeeld: de complexiteit van verschillende interne processen is niet meer te vatten door eigen management.

"Terwijl de klant meer diversiteit vraagt in gerechten, zien we dat keuken niet meer kan volgen."

Evolueren van onbewuste myopie naar onbewuste transparantie

Vanuit eigen observaties merk ik dat organisaties een verschillend begrip hebben over de genetica van myopie. Zo zien we dat er slechts weinig bedrijven zich situeren in fase 4: we begrijpen als organisatie dat we nood hebben aan hulpmiddelen om de VUCA-wereld te omarmen en het is een natuurlijk gegeven geworden overheen alle teams.

Stanwick - Myopie in organisaties
Myopie in organisaties - 4 fases

 

Probeer eens een bril

Afhankelijk in welke fase (mate van myopie & mate van bewustheid) een organisatie zich bevindt, zal ik samen met het team een unieke aanpak opzetten. Zo zal ik met een team dat zich nog volop in fase 1 bevindt van start gaan met visual management (fundamentele lean tool). Dit zorgt ervoor dat een team hun huidige functioneren begint te zien (letterlijk), wat hun in staat stelt na te denken over wat de probleemdomeinen zijn & finaal in staat te zijn te verbeteren. Gedragsverandering is een feit op dat moment.

Welke bril of lens we nadien opzetten om te zorgen dat we naar fase 4 kunnen evolueren, is steeds een keuze van de organisatie zelf. Hierin adviseer ik steeds om klein te beginnen en volop de kaart te trekken van “Just Do It”! Kaizen! Bouw een dashboard en evalueer het met korte intervallen.

Benieuwd naar jullie ervaringen …

Ontdek meer over dashboarding: Link

Ontdek meer over data analytics & insights: Link

Dutch
Printer Friendly, PDF & Email