Medewerkers kiezen. Zorg ervoor dat hun keuze het bedrijf vooruithelpt.

zingeving

Ooit een medewerker ontmoet voor wie het niet uitmaakt wat hij doet en waarom hij zich elke dag inzet? En werkt deze persoon nog in jouw organisatie?

De kracht van zingeving.

Medewerkers wensen zinvol bij te dragen tot het gemeenschappelijk doel waar ze zich achter kunnen stellen en waar de organisatie beter van wordt. Ze doen dat bovendien het liefst en best vanuit eigen kracht en talenten. Wie, als leidinggevende, dit begrijpt en belijdt, heeft het juiste recept in de hand om succesvol te zijn.

Ingrediënten zijn:

  • Richten. Mensen moeten weten waar de organisatie naar toe wil en hoe hun bijdrage in het geheel past. Mensen willen zich kunnen identificeren met de kernwaarden en -ambities van hun bedrijf. De meest effectieve zingeving is deze die ook nog samen praktisch kan worden ingevuld.
  • Inrichten van autonomie. Maak van werknemers werkondernemers. Deel het leiderschap, geef hen ruimte, inbreng en verantwoordelijkheid. Maak van betrokkenheid creëren een gezamenlijk project. Betrokken medewerkers versterken het onderlinge vertrouwen, en vertrouwen is een hefboom van het nieuw organiseren.
  • Verrichten. Deel je visie, wees concreet in je eigen voorbeeldgedrag, ondersteun, coach én vertrouw de medewerker. Werk vanuit talenten in een communicatieve cultuur.

Succesvolle organisaties herwaarderen het moreel kompas van de medewerkers. Medewerkers kiezen. Zorg ervoor dat hun keuze het bedrijf vooruithelpt.

 

Organisational design

Stanwick ondersteunt bedrijven bij het ontwerpen van nieuwe organisatiestructuren waarin het terug centraal stellen van het primaire kernproces essentieel is om vervolgens het teamwerk rond dit proces te organiseren met zoveel mogelijk autonomie en betrokkenheid en zo weinig mogelijk hiërarchie of afhankelijkheden.
Nederlands
Printer Friendly, PDF & Email