Obeya is een methodiek en vooral een mindset waarbij de juiste verantwoordelijkheden gelegd worden bij de juiste levels binnen de organisatie. Zo krijgt ieder team zijn uniek, visueel en resultaatgedreven speelveld. Ontdek in deze blog hoe Stanwick deze aanpak inzet in future proof transformaties. In deel 1 van deze reeks starten we bij het begin, waarom Obeya gebruiken in je organisatie, wat is Obeya en hoe implementeer je Obeya.
Feiten waarom Obeya zinvol is om te implementeren in je organisatie
Feit 1: Organisaties worstelen met een groeiende complexiteit
Alles is complexer geworden. Met alles bedoelen we de vraagstukken waarmee organisaties geconfronteerd worden: de informatiestromen, de niet te stoppen digitalisatie, de concurrentiestrijd en de daarbij horende innovatieve en kost reducerende uitdagingen. Ook het personeelsvraagstuk wordt steeds complexer: aantrekken en behouden van talent, de mentaliteit en verwachtingen van werknemers is veranderd en de snelheid waarmee we moeten veranderen, is nog nooit zo hoog geweest. We moeten het in principe niet meer neerpennen, het is een feit. Iedereen weet, voelt en ervaart het.
Feit 2: Organisaties worstelen met een lage betrokkenheid en gebrek aan overzicht
Toch slagen vele organisaties er niet in om de manier van werken, van beslissingen nemen en van omgaan met complexiteit drastisch en vanuit de basis te veranderen. Leiders verzuipen of worden gesandwicht, de reactiesnelheid is laag en acties worden op een te hoog level in de organisatie genomen. Bijgevolg is er weinig betrokkenheid van shopfloor teams en is het overzicht zoek.
Conclusie: Het is nu tijd om te veranderen voor organisaties en future proof te worden
Hoe mooi zou het zijn om te werken in een organisatie waar:
- Leiderschap zich op iedere laag van de organisatie bevindt
- Betrokkenheid en eigenaarschap in elk team aanwezig is
- De reactiesnelheid van beslissingen nemen en acties uitvoeren hoog is
- Een duidelijk en visueel overzicht beschikbaar is van doelen, prioriteiten, resultaten, acties en verantwoordelijkheden
- Een gezonde samenwerking leeft tussen teams die gezamenlijk naar één doel streven
- Focus ligt op zinvol werk en waarbij je als medewerker en team kan blijven leren
Maak jij graag deel uit van dergelijke organisatie? De oplossing is ‘team autonomie met Obeya’
Wat is Obeya?
Obeya is ontstaan in de jaren ‘90 bij het Japanse Toyota. Ze pasten deze methodiek toe bij het bouwen van de Prius, met als resultaat dat het model in de helft van de voorziene tijd op de markt is gekomen. Het Japanse woord betekent letterlijk ‘grote kamer’. In deze grote kamer brengen we alle lagen van de organisatie, van management tot werkvloer, samen rond één waarheid. Het legt de link tussen strategie en operatie door het vertalen van de strategische doelstellingen tot concrete werkdoelen voor ieder team. In deze grote kamer vinden we een visueel en duidelijk overzicht van het proces, de actuele status en de resultaten van het team. Het laat toe om eigenaarschap op te nemen zodat de juiste beslissingen door de juiste personen op het juiste moment genomen worden. Het creëert een nieuwe manier van samenwerking in en tussen autonome teams.
Hoe implementeer je Obeya in organisaties?
Het implementeren van Obeya is geen autostrade
Stanwick vertaalde deze methodiek in een concrete aanpak die breder kijkt dan louter ‘de tool’. Stanwick gelooft erin dat een transformatie alleen succesvol is wanneer structuur, proces, systeem én cultuur hand in hand gaan. In een Obeya-transformatie werken we op 4 fundamenten.
Obeya fundament 1: Teamstructuur en cascade
Hoe structureren we multidisciplinaire teams in onze organisatie? Hoe laten we ze efficiënt samenwerken en op een eenvoudige manier zaken escaleren?
Obeya fundament 2: Doel, rollen en verantwoordelijkheden
Hoe kunnen we teams het mandaat geven om de juiste beslissingen te nemen? Hoe creëren we duidelijkheid in hun speelveld?
Obeya fundament 3: Samenwerking, betrokkenheid en eigenaarschap
Hoe kunnen we iedereen laten werken volgens de Obeya mindset en eigenaarschap laten opnemen? Wat is ons team manifest, hoe willen wij samenwerken, wat verwachten wij van elkaar?
Obeya fundament 4: Resultaatgedreven systeem
Dergelijk systeem kan ons stimuleren en uitdagen om resultaten te behalen en het telkens opnieuw beter te doen. Het dwingt ons om standaarden te volgen en het op de juiste manier te doen. Het borgt onze nieuwe way of working.
Wanneer we op deze 4 fundamenten werken en we laten teams stap voor stap groeien in deze mindset, ontstaat er zingeving. Medewerkers voelen zich betrokken bij het doel van de organisatie, nuttig in het nemen van acties en weten wat er van hen verwacht wordt. Met deze ingesteldheid zal het lerend vermogen van de organisatie in stijgende lijn blijven groeien.
In de volgende 4 delen nemen we je mee in elk van deze 4 fundamenten. Wat zijn de successleutels en wat zijn de valkuilen in een Obeya transformatietraject?
Obeya - wat is de teamstructuur en escalatiestructuur? Lees meer in deel 2
Obeya - wat zijn de rollen? Lees meer in deel 3
Obeya - welk leiderschap verwachten we? Lees meer in deel 4
Obeya - hoe stellen we een Obeya room op? Lees meer in deel 5
Benieuwd naar meer? Blijf ons volgen.
Heb je een specifieke vraag? Neem een kijkje op onze website of contacteer ons. Stanwick ondersteunt je in jouw future proof transformatie!