Kernkwaliteiten zijn volgens Daniël Ofman eigenschappen die tot de kern van een persoon behoren, de sterktes die iemand kenmerken. Kernkwaliteiten maken je tot wat je bent. Als je echter in deze kwaliteiten doorschiet, als je er met andere woorden in overdrijft, kunnen kwaliteiten ook valkuilen worden. Een valkuil is een vervorming van je kwaliteit, de schaduwzijde ervan. Het is niet langer een sterkte maar een zwakte. Voor de meesten gebeurt het stappen in je valkuil onbewust; het is vaak het gevolg van grote stresssituaties of wanneer iemand voor lange tijd onder druk moet functioneren. Als je bijvoorbeeld altijd zelfverzekerd bent, kun je misschien in arrogantie vervallen. Je valkuilen zijn vaak de verwijten die je vanuit je omgeving krijgt.
Daarnaast kan het ook gebeuren dat als een ander in zijn/haar kwaliteit doorschiet, dat dat dan een irritatie oproept. Je reactie daarop wordt een allergie genoemd. Als je bijvoorbeeld erg bescheiden bent, kun je je wellicht mateloos ergeren aan mensen die die zichzelf eerder graag op de borst kloppen. Als je jezelf altijd betrokken opstelt, wekken mensen die onverschillig zijn wellicht ook veel irritatie op. Die mensen zitten dan op dat moment in je allergiezone.
De uitdaging is vaak wat je bij anderen bewondert en onvoldoende zelf hebt ontwikkeld. Vervelende eigenschappen van een ander zijn meestal ook kwaliteiten waarin hij of zij zijn in "doorgeschoten". Voor diegene die er allergisch aan is, kan de kwaliteit achter de negatieve eigenschap een ontwikkelingspunt zijn, het wordt dan een uitdaging om dat te gaan ontwikkelen. Met andere woorden: je kan veel leren van de mensen aan wie je je het meeste ergert ?!
Het is een erg leerrijk proces om je eigen kwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen in kaart te brengen. Ze vormen samen jouw kernkwadrant. Inzichten zullen je helpen om te leren vermijden in je valkuil te stappen, hoe het komt dat je met sommige collega's snel in aanvaring komt en hoe je, levenslang, kan werken aan je persoonlijke uitdagingen of leerpunten.