Capability building leidt tot resultaatgerichte ontwikkeling

Om te floreren in een dynamische en steeds veranderende markt is het belangrijk dat onze medewerkers over voldoende vaardigheden beschikken.
Katia Van den Bremt
Katia Van den Bremt
Human Dynamics – Process Excellence – Project Management

Het is daarbij essentieel om de volgende ontwikkelingsvragen te stellen:

  1. Welke vaardigheden hebben we nodig om onze strategie, doelstellingen en projectportfolio te realiseren?
  2. In welke mate zijn die vaardigheden al aanwezig bij onze medewerkers?
  3. Indien er sprake is van een hiaat in het vaardigheidsniveau van de organisatie, hoe willen we dit dan invullen? Vaak wordt die verantwoordelijkheid aan een L&D Manager toegekend.
0

Reflecties uit de praktijk

Bij Stanwick integreren we de identificatie en ontwikkeling van strategische vaardigheden in onze consultancytrajecten. Van bij de start identificeren we samen met de klant welke vaardigheden cruciaal zijn voor de beoogde transformatie en in welke mate die al aanwezig zijn in de organisatie. Op basis daarvan ontwerpen we een leertraject. Keer op keer stellen we vast dat niet enkel de medewerkers die betrokken zijn in dat leertraject, maar ook de hele afdeling of organisatie, transformeren en groeien. Immers, door voldoende opportuniteiten te creëren voor het succesvol toepassen van de benodigde vaardigheden, ervaren medewerkers een diepere, meer praktische en resultaatgerichte verandering.

Dat bewijst dat efficiënte capability building niet alleen gaat om kennisoverdracht, maar om het verankeren van vaardigheden in het dagelijks gedrag van medewerkers.

0

De cruciale rol van de L&D Manager

Een belangrijke verantwoordelijkheid van de L&D Manager is om te bepalen welke vaardigheden nodig zijn en in welke mate die al aanwezig zijn in de organisatie. Daarnaast bepaalt de L&D Manager ook hoe die vaardigheden verworven zullen worden: kiezen we bijvoorbeeld om externe personen aan te werven, of ontwikkelen we die vaardigheden bij onze huidige medewerkers? Medewerkers bekwaam maken in hun job gaat echter verder dan enkel de beheersing van een vaardigheid. Het is immers wanneer die individuele vaardigheden in de praktijk gebracht worden en een concreet resultaat opleveren, dat de vaardigheid ook effectief als gedragswijziging wordt verankerd. En pas dan kunnen we van capability building en ontwikkeling spreken. Deze continue cyclus van bewustzijn, leren, toepassen, verbeteren en verankeren is cruciaal voor de duurzame ontwikkeling van zowel medewerkers als organisatie.

0

Het creëren van succeservaringen

Als L&D Manager moeten we dan ook nadenken over hoe we succeservaringen kunnen creëren en integreren in de ontwikkelingstrajecten. Welke medewerker kan welke vaardigheden waar toepassen en hoe zorgen we ervoor dat ze daarin succesvol zijn? Alleen zo blijven de medewerkers hun vaardigheden aanscherpen om bij te dragen aan het succes van de organisatie. Dit proces gaat veel verder dan het volgen van een opleiding: het draait om het creëren van een leeromgeving waarin succes wordt gegarandeerd.

0
Stanwick. Drive for results

Stanwick. Drive for results

Stanwick biedt resultaatgerichte begeleidingstrajecten inzake operational excellence, project excellence en supply chain excellence met aandacht voor mensen, organisaties en processen. We voeren grondige assessments uit, ontwikkelen heldere roadmaps en implementeren en verankeren verbeteringen om duurzame resultaten te garanderen. 

Onze Stanwick Academy organiseert bovendien uitgebreide opleidingen waarin u samen met een gelijkgestemde community bijleert over projectmanagement, continuous improvement, datagedreven organisaties, leiderschap en verandermanagement.

Over Stanwick