Executive masterclass in Operations, Manufacturing & Plant Management
Stijgende energiekosten en grondstofprijzen zetten druk op marges, terwijl globalisering zorgt voor intense concurrentie uit lagekostenlanden. De arbeidsmarktkrapte maakt het aantrekken en behouden van gekwalificeerd personeel uitdagender, waardoor leiderschap cruciaal wordt.
Daarnaast wordt de noodzaak om te innoveren en te digitaliseren steeds urgenter en nieuwe standaarden voor efficiëntie en kwaliteit worden gezet.
Als manager moet u zich aanpassen aan deze veranderingen en uw teams begeleiden door deze complexe transformaties.
Aanpak
- De opleiding bestaat uit 3 modules van 2 dagen
- Na een 3tal maanden is er een terugkomdag
- Is een combinatie van theoretische kennis en praktische oefeningen, inclusief praktijk-getuigenissen en bedrijfsbezoeken
- Het programma biedt een unieke setting, waardoor u niet alleen leert van de experts, maar ook waardevolle ervaringen en best practices kunt uitwisselen met uw peers
- Een exclusieve mix van leren, netwerken en persoonlijke coaching
- Deze mini-MBA zorgt ervoor dat u direct toepasbare inzichten en tools verkrijgt
Wat mag je verwachten
- Een toekomstige strategie voor de plant/productie opzetten op basis van een wijzigende context
- Verwerven van inzicht in het gebruik van Operational Excellence om de strategie te realiseren
- Op een efficiënte wijze verbeteringsprojecten opzetten en opvolgen
- Een efficiënt meetsysteem en KPI’s, gedragen door de organisatie, opzetten
- Verwachtingen naar ondersteunende diensten
- De organisatie Future proof maken
- Omgaan met continue veranderingen
- Communiceren met stakeholders (inclusief vakbonden)
- Uitwisselen van ervaringen tussen de deelnemers en leren van elkaar
Programma
Dag 1: Toekomstige strategie voor de plant
- Soorten strategie
- Proces opstellen operationele strategie - hoe te werk gaan
- Implementatie/ deployment van de strategie
- Verantwoordelijkheden
Dag 2: Transformatieprogramma naar continue verbetering
- Stellen van prioriteiten in verbeterprojecten
- Opzetten van project management en PMO organisatie
- Welke rollen zijn er in een transformatieprogramma
- Hoe resultaten garanderen en kritische succescondities
Dag 3 & 4: Operational Excellence met praktijkgetuigenis
- Uitdagingen binnen operations
- Essentiële metingen
- Verbetertools binnen OPEX: Lean, Six Sigma
- Rol van ondersteunende diensten: QA, onderhoud, planning
- Integreren van ondersteunende diensten
- Automatisatie en digitalisatie
- Impact van OPEX en CAPEX op EBITDA
Dag 5: Een efficiënt meet- en managementsysteem met praktijkgetuigenis
- Gepaste KPI’s definiëren
- Hoe deze laten leven in de organisatie
- Obeya als middel binnen de volledige organisatie
- Dashboard (Performance Management Systeem) opzetten
Dag 6: De organisatie Future proof maken en als leider de change realiseren
- Waar staat de huidige organisatie
- Mogelijke organisatievormen: zelfsturende teams, lean cells
- Wat is de rol van de leidinggevende en sleutelpersonen in een transformatie
- De organisatie meekrijgen en eigenaarschap creëren
Dag 7: Terugkomdag
- Ingaan op vragen van deelnemers en specifieke onderwerpen in de diepte bespreken:
- Strategieontwikkeling en Implementatie
- Verbeteringsprojecten en transformatie
- Operational Excellence en verbetertools
- Ondersteunende diensten en KPI’s
- Bedrijfsbezoek bij World Class bedrijf
Getuigenissen
We helpen u graag verder.
3 x 2 dagen
Hybride
Advanced
Breng expertise naar jouw organisatie
Onze trainingen spelen maximaal in op de bedrijfscontext en specifieke werksituatie van de deelnemers. De geïntroduceerde kennis, modellen en technieken zijn direct toepasbaar in de praktijk.