Stanwick

OPEX assessment

Elk traject in Operational Excellence starten we met een assessment. Het is een doorgedreven analyse van de huidige bedrijfssituatie. Het heeft als doel om: de huidige situatie goed te begrijpen, het verbeterpotentieel juist in te schatten en een toekomstvisie en actieplan op te stellen.

Voor ons is een assessment een doorgedreven analyse van de huidige situatie waarin het bedrijf zich vandaag bevindt. Het heeft als doel om:

  1. de huidige situatie goed te begrijpen
  2. het verbeterpotentieel juist in te schatten
  3. een toekomstvisie en actieplan op te stellen.

Hierbij kijken we niet enkel naar het proces, maar ook naar de mensen in het proces en de achterliggende systemen. Want deze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het langetermijneffect van de verbetering is immers rechtstreeks gerelateerd aan de kwaliteit van de oplossing, de acceptatie van de mensen voor deze oplossing en de borging in de bestaande systemen. 

Inhoudelijk is ons assessment gebaseerd op 4 pijlers:  

  1. Observaties helpen ons om snel een beeld te vormen van het reilen en zeilen in de organisatie.  Op basis van deze observaties maken we vaak een Value Stream Map of een andere proces map om de opgedane kennis te kunnen delen. 
  2. Interviews met de sleutelfiguren in de organisatie zijn uitermate belangrijk omdat we hier niet alleen de kennis en inzichten meekrijgen van de eigen medewerkers, maar ook input vergaren rond de mensen in het proces. 
  3. Data-analyse dient ter ondersteuning van de observaties en interviews en heeft als voornaamste doel om verbeterpotentieel te kwantificeren. Daarnaast geeft het ook een eerste beeld over de gebruikte (IT-)systemen. 
  4. Specifieke opvolging wordt gedaan waar nodig. Gekende pijnpunten worden in diepte geanalyseerd om onmiddellijk de opbrengst in te schatten en oplossingen aan te reiken. 
OPEX assessment

Door onze drive voor resultaten zijn we het aan onszelf verplicht om te beginnen met een analyse van de huidige situatie. Want hoewel elke actie of tool in Operational Excellence een verbetering teweeg brengt, is het toch vooral de juiste combinatie en volgorde van verbeterinitiatieven die het succes van een OPEX-traject bepalen. Daarom durven we na een assessment ook garanties geven over het langetermijneffect van jouw OPEX-verhaal. 

OPEX assessment

Jeroen Van den Hove
Jeroen Van den Hove
Operational Excellence – Lean Supply Chain – Portfolio Management