Schoenen met een naam
Van de klantgerichtheid van Bomma en Bompa (we schrijven 1920) tot de huidige generatie van bedrijfsleiding: Wouter weet de roots te hertalen in management-praktijken die aanslaan, zowel bij het personeel als bij de klant. Een aanrader is zijn boek “De ziel zit in een schoenendoos” (Roularta), waar Wouter vier onderdelen onderscheidt: de ontstaansgeschiedenis van het bedrijf, het managen van het bedrijf Torfs, de maatschappelijke standpunten en Wouter’s eigen persoonlijk ontwikkeltraject.
Nog meer aan te raden is echter een intervisie-moment met de man zelf. Als jurist noemt Wouter zichzelf een ‘professionele babbelaar’ en als consultants kunnen we dit enkel beamen. Wouters betoog laat ons geen moment onberoerd. Hij bespeelt probleemloos zowel onze management- als mens-nieuwsgierigheid door geen enkele vraag uit de weg te gaan.
Enkele uitspraken die we ons nog lang zullen heugen:
‘Schoenmaker blijft bij uw leest’ (hoe kan het ook anders…)
- Klantgerichtheid, zowel intern naar eigen medewerkers als extern naar onze klanten toe, heeft ons groot gemaakt. De MENS is en blijft de rode draad in onze managementaanpak.
- Winkelen als totale beleving: oma koopt schoenen voor de kinderen, de kleindochter adviseert oma wat zij dient te kopen; de hele beleving is prettig en aangenaam. Torfs verkoopt een “transformatie”, niet enkel een transactie.
- Denk langere termijn: adviseer de klant om niet te kopen, wanneer je ziet dat de klant twijfelt; op termijn is dit de juiste aanpak.
- Luister naar uw klant en volg de trend: klanten vinden het leuker om in de periferie te winkelen, dus heeft dit consequenties naar inplanting van winkel.
- Hou rekening met de cultuur van de Vlaming (Torfs is als bedrijf in Vlaanderen verankerd). Bijvoorbeeld, een Vlaming wil beleefd en vriendelijk ontvangen worden, maar wil eigenlijk ook niet te veel aandacht. Medewerkers worden getraind in het vinden van deze evenwichten.
‘When you take care of the people, the people will take care of the business’ of
‘We zijn een Human Resource gedreven machine’
- Onze personeelskost is 6% hoger dan het marktgemiddelde, maar we beschouwen dit als een marketingkost!
- Creëer samen een toffe werkplek: gelukkige mensen en job-lovers maken echt een verschil. En de juiste mensen op de bus krijgen: daar heeft Torfs betere salaris-condities voor over.
- “Opgepast, culture eats strategy for lunch” zoals Wouter het snedig formuleert. Voor Torfs is het blijvend aanhouden en verspreiden van de bedrijfscultuur een hoofdtaak. Dit doet men in nieuwe winkels bijvoorbeeld door de inzet van anciens, die het klappen van de zweep kennen en zelf het gewenste Torfs-DNA bezitten.
- En hoe weten/meten we nu die doorleefdheid van de bedrijfscultuur? Dankzij een Mystery Shopper die elke winkel jaarlijks 6 maal bezoekt en scores geeft op de Torfs-waarden. Geef toe dames… een droom-job?
- Zin in een tweedaags persoonlijk ontwikkelingstraject? Bij Torfs kan dat, betaald door het bedrijf! Immers, medewerkers die zichzelf ontwikkelen, ontwikkelen ook het bedrijf.
‘Great place to be involved = great place to shop = great place to work’
- Ook onze social branding, waaronder de samenwerking met Cunina, vinden we als bedrijf zeer belangrijk. We zien dit niet als liefdadigheid, maar als een WIN-WIN transactie. Immers gelukkige medewerkers = geëngageerde medewerkers, dus meten we zo onrechtstreeks onze medewerkerstevredenheid.
- “Doe goed en zie wel om”. Dat is niet zoals we het in Joods-christelijke denken gewoon zijn (een centje voor het goede doel dat we stilletjes in de collectebus laten vallen). Veeleer kiest Wouter voor transparante onderhandeling, met een duidelijk verwachte Torfs-visibiliteit van de NGO.
- Ga liever het partnership aan met KMO-NGO’s; zij zijn meer empathisch naar inspelen op elkaar dan grote NGO’s.
Ook de bedrijfsresultaten spreken, ‘happy cows give more milk maar gelukkige stieren geven ook iets meer’. De reis gaat verder, Wouter is steeds een man met een plan: de web-winkel is uit de startblokken, strokend met de visie biedt de site dat tikkeltje meer “mens-gevoel”. En aan de horizon ziet Wouter al “maatschappelijk verantwoord ondernemen”, want vandaag mag dit nog een trend zijn, binnen 10 jaar rekenen de klanten ons daar op af.
Zijn we als Stanwickers overtuigd van dit verhaal? Meer dan dat, we zijn enthousiast (ook in de wandelgangen en de pint achteraf). Zo enthousiast, dat we Wouter zijn uitspraak over consultants niet kwalijk nemen: ‘Te rade gaan bij een consultant kan op een bepaald moment heel nuttig zijn. Ze hebben daarom niet DE antwoorden, maar durven wel de juiste vragen te stellen.’
We wensen Wouter en zijn team alle succes toe.