Met Operational Excellence willen we een antwoord bieden op die trends:
- Een trend naar een “industrie-op-maat”. De klant wil het perfecte product, aangepast aan zijn/haar specifieke noden. Dit leidt tot een explosieve toename van het aantal producten. Deze stijgende complexiteit drijft het fabricageproces tot het uiterste.
- Een trend naar snelle belevering. Vandaag besteld voor 23u, morgen bij u thuis geleverd. Dat is wat onze klant verwacht. Maar hoe doe je dit zonder al je kapitaal in voorraad te steken of zonder productie helemaal gek te maken?
- Een trend naar digitalisatie. Data digitaal capteren wordt “common practice”. Digitalisatie biedt tal van mogelijkheden om beter en sneller data om te zetten in nuttige informatie, die we kunnen gebruiken om efficiënter en effectiever te produceren.
- Een trend naar duurzaamheid. De klant verwacht ook dat de materiaal- en energieconsumptie een kleinere ecologische voetafdruk teweeg brengt. En dat principes als cradle-to-cradle en maatschappelijk verantwoord ondernemen geïntegreerd zijn in de bedrijfsvoering.
Daarnaast kunnen bedrijven met de 7 transformaties van Made Different ook de titel van “Factory of the Future verkrijgen”. Deze 2 benaderingen gaan hand in hand, denk maar aan “smart production systems” of “human centered productions”.
Maar toch zijn er ook verschillen. Waar een Factory of the Future ook inzet op industrie 4.0 en de bijhorende investeringen, daar focust OPEX in eerste instantie op het optimaliseren van het operationeel systeem. Zie ook figuur 1.
Volgens ons zullen de trends ervoor zorgen dat deze 2 antwoorden, Operational Excellence en Factory of the Future, naar elkaar toe groeien. Zo zullen nieuwe business modellen en een nieuwe operationele strategie voortvloeien uit realisaties in industrie 4.0 of uit digitalisatie. En dus zal Factory of the Future een staat van perfectie worden voor bedrijven die streven naar Operational Excellence.
Lees meer in onze Stanwick Operational Excellence productfiche.