De Factory of the Future is een Focused Factory

blog

In 1974 publiceerde W. Skinner een artikel over de Focused Factory in de Harvard Business Review. Het artikel kwam er in de pessimistische context van een tanende Amerikaanse markt in de jaren ‘70, met volgende symptomen:

  • de loonkost was de hoogste ter wereld
  • de productiviteit groeide minder snel dan in naburige landen
  • de industrie kreeg het steeds moeilijker om het hoofd te bieden aan lageloonlanden.

We zijn nu 42 jaar later en het thema is actueler dan ooit. En de symptomen lijken wel het beeld van de Belgische industrie anno 2016 te beschrijven.

Gelukkig geeft Skinner in zijn ”Focused Factory” een meer positief beeld van productiebedrijven. Welke veranderingen zijn nodig in ons denkproces? (i) De vraag is niet om productiviteit te verhogen, maar om competitief te zijn. (ii)Het is niet de bedoeling om enkel naar productiekosten te kijken, maar het totale kostenplaatje in rekening te brengen. (iii) Een bedrijf moet je focussen op slechts enkele weloverwogen producten, processen en markten en (iv) het is beter op 1 expliciete productietaak te focussen, dan op meerdere (vaak conflicterende) taken.

Dat is het succesverhaal van een focused factory.

Want eenvoud, herhaling, ervaring en één onderliggend objectief, waarop de bedrijfsstrategie geënt is, creëren kennis en competentie, die op hun beurt dan weer de competitiviteit stimuleren. Daarom ook is een “Factory of the Future” weldegelijk een “Focused Factory”.

 

Lees meer over onze partnership met een echte Factory of the Future!

0

Workshops

Gelieve een volgorde aan te geven (van 1 (absolute voorkeur) naar 4 (kleinste voorkeur)) welke workshop van welk bedrijf u wenst bij te wonen.

Ik ga akkoord dat mijn gegevens gebruikt worden zoals beschreven in de privacy policy

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Strategy Development & Deployment

Strategy Deployment is een proces om de visie en strategie van uw organisatie systematisch te implementeren. Sleutels tot succes zijn een duidelijke focus bepalen, prioriteiten kiezen, consensus bouwen rond kritische doelstellingen en een duidelijke, motiverende doorvertaling in de hele organisatie. Door te focussen op wat belangrijk is, creëert u meer transparantie in communicatie en mobilisatie van uw medewerkers. Zichtbare meetmomenten valoriseren de inspanningen van de medewerkers.

Nederlands

Contacteer Lieve

Klik hier

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

* indicates required

Follow us on