Succesvol managen van IT-projecten
Je leert de cruciale stappen van elk IT-project.
Je leert hoe je alle stakeholders betrekt bij het succes van jouw IT-project.
Je leert hoe je bedrijfskritische IT-projecten tot een goed einde brengt.
Aanpak
- Deze opleiding bestaat uit 2 (al dan niet opeenvolgende) opleidingsdagen.
- De opleiding biedt een mix van theoretische onderbouw en praktische oefeningen.
- Elke deelnemer dient bij voorkeur over een project te beschikken als projectleider of projectteamlid.
- De opleiding biedt de mogelijkheid tot ervaringsuitwisseling met andere deelnemers.
- De leerervaring wordt ondersteund en versterkt door het gebruik van een online leerplatform.
- Een opleidingscertificaat kan voorzien worden.
Waarom dit programma?
1. Cruciale rol van informatietechnologie en jouw opdracht hierbinnen?
Weinig IT-projecten kennen een succesvol einde binnen de vooropgestelde termijnen en budgetten.
De initieel ingeplande resources (mens én geld) zijn zelden voldoende om het IT-project succesvol af te werken. De IT-project lifecycle is vaak onderschat, de kost onder gebudgetteerd, de staff ontoereikend. Maar IT-projecten worden steeds bedrijfskritischer. Meer en meer hangt de toekomst én de competitiviteit van jouw onderneming af van het al dan niet slagen van jouw IT-projecten. Het op tijd implementeren van een nieuwe IT-oplossing kan net die noodzakelijke competitieve voorsprong geven die jouw bedrijf nodig heeft. Een verkeerd projectmanagement, met een foutief risicomanagement of een verkeerde behoefteanalyse, kan jouw operaties volledig lam leggen. Redenen te meer om stil te staan bij het professioneel managen van IT-projecten.
2. De nieuwe uitdagingen van de IT-projectmanager
Naast de bedrijfskritische rol die IT speelt, zorgt de fenomenale snelheid waarmee de technologie verandert voor nieuwe uitdagingen. Projecten volgen elkaar steeds sneller op en de complexiteit ervan neemt steeds toe. Dit leidt tot een sterke behoefte aan competente mensen met de nieuwste technologische én operationele kennis en vaardigheden. Dit is een bijkomende druk voor de IT-projectmanager, die in staat moet zijn om dit risico te begrijpen en te besturen. Bijkomend is er momenteel een grote druk voor een beter projectmanagement van nieuwe technologieprojecten (ERP, e-commerce, APS, Supply chain planning, business intelligence, datawarehousing, CRM, …) en projecten waarbij oude technologieconcepten en architectuur plaatsmaken voor nieuwe. Bovendien groeien vele bedrijven naar een serviceconcept, waarbinnen IT een steeds crucialere rol speelt. Vele organisaties zien het probleem onder ogen dat ze hun (ervaren) personeel nodig hebben om hun dagelijkse zaken te runnen en die niet constant in projecten kunnen laten meedraaien … Vandaar de nood aan een gestructureerde en efficiënte aanpak van het IT-projectmanagement.
3. Vereiste (niet-)technische competenties van de projectmanager
Dit programma biedt jou - als IT-projectmanager - een beproefd stappenplan dat jou moet helpen bij het succesvol opzetten, beheren en afsluiten van jouw projecten. De opleiding legt de nadruk op de praktische kant van projectmanagement maar behandelt ook technieken over schatting, leadership en risicobeheer. Onze docent besteedt bovendien specifieke aandacht aan de niet technische competenties, nodig voor succesvol projectmanagement, zoals conflictbehandeling, teambuilding en het motiveren van mensen. Tijdens de opleiding wordt constant verwezen naar actuele gevallen en voorbeelden, gegrepen uit de ruime IT-projectmanagement ervaring van de trainer. Indien je als IT manager de opdracht hebt complexe projecten tot een goed einde te brengen, dan kan je dit programma niet missen.
Programma
1. Inleiding tot project management
- Wat is een project
- Wat is Project Management
- Rollen & verantwoordelijkheden van een projectmanager
2. Project management omgeving en processen
- Een systematische visie op Project Management
- Projectfasen, management reviews en de project levenscyclus
- Project Management versus Program & Portfolio Management
3. Uitgangspunten en doelstellingen van IT-projecten
- Wat verstaat men onder management van de projectomvang?
- Succesfactoren van software- en systeem- integratieprojecten.
4. IT-projectmanagement in 5 stappen
- Stap 1: definiëren van een IT-project
- Stap 2: opzetten van de project governance van een IT-project
- Stap 3: inschatten van tijd en kosten
- Stap 4: opvolgen van de vooruitgang en kwaliteit van het IT-project
- Stap 5: opzetten van een change & acceptance procedure
5. Management van projectcommunicatie
- Managen van de communicatie in en rond het project
- Communiceren over het project: wat is kritisch
- Introductie tot stakeholderanalyse en stakeholdermanagement
6. Management van projectrisico’s
- Identificatie van risico’s
- Kwalitatieve & kwantitatieve risicoanalyse
- Preventief en reactief risico management
- Risico-opvolging en controle
7. Succesvolle beëindiging van een IT-project
- Afronding van het IT-project
- Overdracht van het projectresultaat
- Succesfactoren bij installatie, inbedrijfstelling, testen en aanvaarding van IT-projecten
- Ontbinding van het projectteam
8. Evaluatie van het IT-project
Getuigenissen
Klanten binnen dit domein
We helpen u graag verder.
2 dagen
Hybride
Fundamentals
Breng expertise naar jouw organisatie
Onze trainingen spelen maximaal in op de bedrijfscontext en specifieke werksituatie van de deelnemers. De geïntroduceerde kennis, modellen en technieken zijn direct toepasbaar in de praktijk.